חבילות לידה » מוצרים מומלצים וסקירות – בייבילאב » באיזה מושב בטיחות לתינוק משתמשים חלוקה לגילאים

באיזה מושב בטיחות לתינוק משתמשים חלוקה לגילאים

באיזה מושב בטיחות משתמשים בכל גיל?  באיזה מושב בטיחות משתמשים בכל גיל היא שאלה בטיחותית חשובה ביותר במרבית ההורים לא יודעים את התשובה הנכונה עבורה.

כסא בטיחות לתינוק קיימות 3 קבוצות גיל עיקריות:

  1. לידה עד שנה ומשקל של 0-9 או 0-18 ק”ג
  2. שנה עד 5 ומשקל של 9-18 , 9-25 ו 9-30 ק”ג
  3. גיל 5 עד 10 ומשקל מינימום של 15 ק”ג

כסא בטיחות לתינוק לידה עד שנה

התקנה כסא בטיחות לתינוק נגד כיוון הנסיעה:

 החוק בישראל מחייב להסיע תינוקות מתחת לגיל שנה ומשקל של 9 ק”ג נגד כיוון הנסיעה . ההמלצה הגורפת של מומחי בטיחות ברחבי העולם ממליצים להושיב תינוקות נגד כיוון הנסיעה לפחות עד גיל שנתיים במושב המתאים לנתוני הילד. 

כסא בטיחות לתינוק נגד כיוון הנסיעה למה?

בזמן תאונה בין אם הפגיעה ברכב מגיעה מאחור או מלפנים גוף הפעוט נע בעוצמה אדירה קדימה לכיוון הנסיעה. אצל תינוקות ופעוטות חוליות הצוואר אינן מפותחות מספיק, ולכן תנועה חדה וחזקה (הצלפת שוט) עלולה לגרום לנזק חמור בעמוד השדרה ואפילו מוות. כאשר התינוק נוסע נגד כיוון התנועה, גב מושב הבטיחות סופג את עוצמת המכה ובכך מפחית את הפגיעה בראש התינוק. מחקרים מצאו כי בנסיעה נגד כיוון התנועה התינוק מוגן פי 5 ביחס לנסיעה עם כיוון התנועה.

מיקום מושב בטיחות לתינוק ברכב:

ההמלצה הגורפת היא לא להושיב ילד במושב הקדמי לפני גיל 13.
החוק בישראל קובע כי אין להושיב ילד במושב בטיחות מול כרית אוויר פעילה, כלומר במידה ובוחרים להושיב תינוק במושב הקדמי, יש לבטל את כרית האוויר המושב הנוסע ביטול פעולת כרית האוויר נעשית בקלות לפי נתוני יצרן הרכב ברכבים ישנים יותר יש לבצע פעולה זו במוסך מורשה של יצרן הרכב.

קיימים רכבים חדשים ברמת בטיחות גבוהה שלא מאפשרים לנתק את כרית האוויר של הנוסע על מנת למנוע לחלוטין התקנה של מושב בטיחות במושב הנוסע הקידמי.

למה ביטול כרית אוויר חשוב לבטיחות התינוק?

רוב התאונות הרכב הן תאונות חזית. בהושבת הילדים במושב האחורי אני מרחיקים אותם ממוקד התאונה ובכך מפחיתים את עוצמת הפגיעה שלהם.

בנוסף,הושבת תינוק במושב הקידמי פוגעת בריכוז של הנהג בנסיעה– דבר שעלול לסכן את כל הנוסעים ברכב. ניתן להתקין מראה במושב האחורי שתאפשר לנהג לראות את התינוק דרך המראה הפנימית ברכב.

בחירת המושב המתאים בספסל האחורי ברכב, נעשית בהתאם לסוג הרכב וסוג מושב הבטיחות – בהתאם להנחיות הכתובות בספר הרכב ובחוברת של מושב הבטיחות.

 מהם מושבי הבטיחות המתאימים לקבוצה זו:

ישנם מספר מושבים המתאים לשנה הראשונה. לכל סוג יש יתרונות וחסרונות. הבחירה במושב המתאים נעשית בהתאם לצרכים האישיים של כל משפחה.

סלקל– מושב בטיחות קטן  המתאים לתינוקות מגיל לידה ועד משקל של 9-13 ק”ג בהתאם להוראות היצרן לסלקל ידית נשיאה המאפשרת להוציא את התינוק שהוא בתוך הסלקל ולחברו לעגלת התינוק.

השימוש בסלקל מוגבל לעגינה נגד כיוון הנסיעה בלבד, ורק באמצעות חגורת הרכב. בכל נסיעה יש לוודא שהסלקל מעוגן נכון לרכב.

סלקל עם בסיס – סלקל המונח על תושבת ייעודית (בסיס לסלקל). מעגנים לרכב את הבסיס בלבד והוא נשאר מעוגן לרכב באופן קבוע. בכל נסיעה מחברים את הסלקל לבסיס באמצעות הקלקה, ומנתקים בעזרת כפתור ייעודי. למד עוד על קטלוג כסאות הבטיחות לילדים אתקשר להתייעצות עם מומחה  טלפון: 03-9617448

קיימים שני סוגי בסיסים: בסיס שמעוגן על ידי חגורת הבטיחות של הרכב ובסיס איזופיקס שמתחבר ישירות לשלדת הרכב.

מושב בטיחות משולב – מושב בטיחות המתאים לעגינה עם ונגד כיוון הנסיעה בהתאם לגיל ומשקל הילד.. את המושב המשולב מעגנים לרכב בהתאם להוראות היצרן, כאשר הילד נחגר בחגורות הפנימיות של המושב (2 רצועות כתפיים הנחגרות מעל אזור האגן). עבור תינוקות מתחת לגיל שנה ומשקל של 9 ק”ג  יש לעגן את המושב נגד כיוון הנסיעה. כאשר בוחרים מושב משולב יש לשים לב כי קיימת הגבלת משקל וגובה נפרדת לכל מצב, והנחיות עגינה שנות לכול שלב. יש להתאים את המושב לילד כאשר עוברים שלב.

כסא בטיחות שנה עד גיל 5

במידה ומושב הרכב ונתוני הילד מאפשרים זאת, ניתן להמשיך ולהסיע את הילד נגד כיוון התנועה.מומלץ להושיב תינוקות נגד כיוון הנסיעה לפחות עד גיל שנתיים .

ילדים מעל גיל שנה יכולים לשבת עם כיוון הנסיעה במושב בטיחות המעוגן לרכב כשהם נחגרים ברצועות פנימיות של המושב.
הנחיית הבטיחות היא להמשיך להשתמש ברצועות הפנימיות לפחות עד משקל 18 ק”ג וכל עוד מושב הבטיחות מאפשר זאת מבחינת הנחיות השימוש. החוק מחייב שימוש במושב בטיחות עד גיל 3

מדוע רצועות פנימיות עדיפות על חגורת הרכב?

בזמן תאונת דרכים כוח רב מופעל על גוף התינוק. הרצועות הפנימיות מסייעות לחלוקת אנרגיה התנועה על מספר נקודות אחיזה בגוף, ובכך מפחיתות את עוצמת הפגיעה הגוף התינוק.

 מיקום מושב התינוק ברכב:

החוק בישראל קובע כי אין להושיב ילד במושב בטיחות מול כרית אוויר פעילה, כלומר במידה ובוחרים להושיב ילד במושב הקדמי, יש לבטל את כרית האוויר. ההמלצה הגורפת היא להושיב ילד במושב הקדמי לפני גיל 13.וזאת מכיוון שמרבית תאונות הרכב הן תאונות חזית. בהושבת הילדים במושב האחורי אני מרחיקים אותם ממוקד התאונה ובכך מפחיתים את עוצמת ההיפגעות שלהם.

בחירת המושב המתאים בספסל האחורי ברכב, נעשית בהתאם לסוג הרכב וסוג מושב הבטיחות – בהתאם להנחיות הכתובות בספר הרכב ובחוברת של מושב הבטיחות. בבחירת המושב יש לקחת בחשבון את נוחות השימוש וצורכי המשפחה.

סוגי המושבים המתאימים:

ישנם מספר מושבים המתאימים מגיל שנה ולרוב עד לפחות משקל 18 או 30 קילו. לכל סוג יש יתרונות וחסרונות. הבחירה במושב המתאים נעשית בהתאם לצרכים האישיים השל כל משפחה.

כיסא בטיחות – מושב בטיחות אותו מעגנים לרכב וחוגרים את הילד ברצועות הפנימיות של המושב (2 רצועות כתפיים הנחגרות מעל אזור האגן) . את המושב מעגנים לרכב באמצעי המתאים על פי הוראות היצרן (איזופיקס או חגורת הרכב)  לכול מושב יש הגדרות שונות לגבי כיווני העגינה האפשריים ואופן השימוש. יש להתייחס להגבלות הגיל והמשקל.

בוסטר רצועות – בוסטר גב המשמש גם ככיסא בטיחות. לבוסטר מצורפות רצועות פנימיות. בשלב הראשון הבוסטר מעוגן לרכב והילד נחגר ברצועות הפנימיות, כמו בכיסא בטיחות. כאשר הילד מגיע לשלב הבא, בהתאם לנתוניו הפיזיים ולהנחיות המצורפות למושב, מסירים את הרצועות והמושב הופך לבוסטר גב הנחגר באמצעות רצועת הרכב.

מושבי בטיחות גיל 5-10 שנים

חשוב לדעת: לפי החוק ילדים עד גיל 3 לפחות חייבים להשתמש בכיסא בטיחות ולפחות עד גיל 8 בבוסטר.

ההמלצה היא להשתמש במושב בטיחות עם רצועות פנימיות עד שהילד מגיע למשקל של 18 ק”ג (בהתאם להוראות השימוש של המושב). השימוש בבוסטר מומלץ עד שהילד יגיע לגובה 1.45, שכן רק אז רצועות הרכב יוכלו להתאים לגופו ולהגן עליו כראוי.

סוגי המושבים המתאימים לתינוקות:

ישנם מספר סוגי מושבים המתאימים לגילים אלו. לכל סוג יש יתרונות וחסרונות. הבחירה במושב המתאים נעשית בהתאם לצרכים האישיים השל כל משפחה.

בוסטר גב – מושב מגביה עם גב שהילד יושב עליו ונחגר בחגורת הרכב, העוברת במתאם בתוך גב המושב.  גב מושב הבוסטר מספק התאמה של חגורת הכתף של הרכב למידות הילד. מומלץ להשתמש בבוסטר גב בשלב העברת הילד ממושב בטיחות לבוסטר לפחות עד גובה 1.25.

בוסטר משולב – בוסטר גב, שניתן לנתק ממנו את משענת הגב ולהפוך למושב מגביה ללא גב.

בוסטר – מושב מגביה שבו הילד יושב נשען על גב מושב הרכב ונחגר עם חגורת הרכב. הבוסטר מספק התאמה של חגורת הרכב למידות הילד. המושב עצמו מספק התאמה לחלק של חגורת האגן בחגורת הרכב

כיצד בוחרים מושב בטיחות?

  • יש לוודא שמושב הבטיחות מתאים לגילו, למשקלו ולגובהו של הילד
  • מוודאים שהמושב בעל תו תקן אמריקאי (FMVSS213) או תו תקן אירופאי (ECER44-04)  וISIZE
  • מוודאים שתאריך ייצור מושב הבטיחות סמוך למועד הרכישה (תאריך הייצור מוטבע על גב המושב, בתחתית המושב או מתחת לריפוד.
  • מומלץ לבדוק  שהמושב נוח לילד ולשימושכם
  • לפני הרכישה בודקים אם המושב מתאים לרכב שברשותכם. והאם יש מגבלות מיוחדות ברכב להתקנת מושבים. לדוגמה, האם בסיס מושב הבטיחות יושב ברובו על מושב הרכב ולא גולש קדימה או לצדדים? האם חגורת הרכב ארוכה מספיק לעיגון המושב והאם קיימים ברכב התקני איזופיקס.

כיצד מעגנים את מושב הבטיחות לרכב?

עגינת המושב לרכב חשובה כדי שבזמן תאונה או עצירה פתאומית, מושב הבטיחות יישאר במקומו. מומלץ להיעזר בשירות של מתקין מוסמך לפחות בהתקנה הראשונית.

ניתן לעגן את מושב הבטיחות ישירות לשלדת הרכב באמצעות איזופיקס הקיים ברכב (לולאות עגינה מובנות) או באמצעות חגורת הבטיחות . של הרכב

כאשר מושב הבטיחות מותקן כראוי, בהתאם להוראות היצרן, אין הבדלי בטיחות בין השיטות.  כאשר מעגנים מושב בטיחות באמצעות הלולאות הייעודיות בשלדת הרכב, עולה הסיכוי להתקנה נכונה של מושב הבטיחות.

במרבית הרכבים החדשים ישנם בספסלים האחוריים לולאות המיועדות לעיגון מושב הבטיחות לרכב. 

קיימים שני התקני איזופיקס למושבי בטיחות:

  • התקן המותאם לתקן אירופאי הידוע בכינויו האיזופיקס הקשיחISOFIX 
  • התקן המותאם לתקן האמריקאי, ה-Latch
  • ההבדל בין ההתקנים נובע מהרגולציה והשוני בתפיסת הבטיחות של המדינה בא נמכר מושב הבטיחות.

מהם ההבדלים בין התקן האמריקאי לבין התקן האירופאי בכסאות הבטיחות?


הגישה האירופאית אומרת שבמידה ויש תאונה יש להוציא את הילד החוצה במהירות האפשרית ולהשאיר את המושב מחובר לרכב בעוד שהגישה האמריקאית אומרת בדיוק ההפך, לחתוך את רצועות האיזופיקס/LATCH ולהוציא את הילד ביחד עם המושב.

חיבור ISOFIX קשיח (מושבי בטיחות אירופאים)

חיבור מושבי הבטיחות באמצעות מערכת איזופיקס קשיח מקלה משמעותית את התקנת מושב הבטיחות ברכב והורידה משמעותית את הסיכוי להתקנה לא נכונה.

בעבר מרבית הכיסאות בתקן האירופאי היו ממשקל של 9 ק”ג ומעלה והתקנה עם כיוון הנסיעה , כיום בתקן ה- I SIZE החדש ניתן למצוא מושבי בטיחות המאפשרים חיבור באיזופיקס קשיח מגיל לידה  ונגד כיוון הנסיעה.

אמצעי נוסף לעיגון מושב הבטיחות, אשר יכול לבוא בנוסף לעיגון באמצעות חגורת הבטיחות או עיגון לשלדת הרכב הוא TETHER, הנמצא בגב מושב הבטיחות. ה- TETHER היא רצועה המחוברת בצד אחד לגב המושב ובצידה השני וו עגינה, אותו יש מחברים אל לולאת עיגון הממוקמת לרוב בגב המושב האחורי.

שימו לב: מיקום הלולאה משתנה מרכב לרכב ואינו קיים בכל הרכבים – יש לבדוק בספר הרכב.

בדיקת תקינות לפני נסיעה

  • ודאו שמושב הבטיחות מעוגן למושב הרכב, כך שלא ניתן יהיה להזיזו יותר מ-2.5 ס”מ לכל צד.
  • בכל נסיעה ודאו שרצועות מושב הבטיחות מהודקות לגוף הילד, כך שלא יהיה ניתן “לצבוט” את הרצועות באיזור הכתפיים
  • יש לוודא כי מושב הבטיחות מעוגן לרכב גם אם הילד לא יושב בו, בכדי למנוע ממנו לפגוע ביושבים ברכב בעת בלימה.

אין לחגור את הילד כשהוא לובש מעיל. מומלץ לפשוט את המעיל, לחגור את הילד ואז לעטוף את הילד במעיל.

האם מושב הבטיחות תקין לאחר תאונה?

יצרני מושבי הבטיחות אוסרים על שימוש במושב בטיחות שעבר תאונה. גם במקרה שלא נראה כי נגרם נזק למושב הבטיחות, ייתכן וחלקיו הפנימיים נפגעו ולכן לא יהיה יעיל בעת תאונה נוספת.

 יש לבדוק בהוראות יצרן מושב הבטיחות את ההנחיות לגבי מושב בטיחות שעבר תאונה.

ארגון NHTSA האמריקאי מאפשר שימוש במושב בטיחות שעבר תאונה קלה.

ההגדרה לתאונה קלה מורכבת מ- 5 שאלות שהתשובה על כולן חייבת להיות כן:

  1. האם ניתן היה להסיע את הרכב ממקום התאונה ללא גרר או כל עזרה אחרת?
  2. האם הדלת הקרובה ביותר למקום בו היה מותקן מושב הבטיחות לא ניזוקה?
  3. האן אף אחד מהנוסעים ברכב נפגע בתאונה ופונה או הלך מרצונו לבית החולים?
  4. האן אף אחת מכריות האוויר ברכב התנפחה בעת התאונה או כתוצאה ממנה?
  5. האם למושב הבטיחות אין נזקים נראים לעין?

במידה  והתשובה על כל הסעיפים היא חיובית, אין חובה להחליף את מושב הבטיחות לאחר תאונה.

במידה והתשובה על אחד הסעיפים או יותר היא שלילית חובה להחליף את מושב הבטיחות לאחר תאונה