חבילות לידה » מוצרים מומלצים וסקירות – בייבילאב » תקנות חוק מושב בטיחות לתינוק?

תקנות חוק מושב בטיחות לתינוק?

איך בוחרים מושב בטיחות לתינוק? על מה עלי לשים לב במיוחד בבחירת מושב בטיחות לתינוק? איזו שיטת עיגון הכיסא מתאימה יותר: להשתמש בחגורת בטיחות או לעגן אותה באופן קבוע לגוף? מדריך שלם ישנם מושבי בטיחות שונים בשוק (אנשי מקצוע מעדיפים לקרוא להם "מושבי בטיחות" או "מעצורים", שאינם נפוצים בקרב הציבור הרחב). כסאות אלו מתאימים לילדים בכל הגילאים, משקלים וגבהים

מה קובע החוק הישראלי?

על פי החוק הישראלי (תקנות התעבורה), ילדים מתחת לגיל 3 חייבים להיות מרוסנים בכסאות בטיחות. ההגדרה של מושב בטיחות (או מושב בטיחות) היא "מכשיר ריסון קבוע על רכב, והתקן לריסון כולל חגורת בטיחות פנימית שמרסנת ילדים."בעבר החוק לא כיוון את גובה ומשקל הילד, אלא רק את גילו של הילד, וההורים נדרשו להציב את התינוק במושב ברכב, ואת המושב ניתן היה להסיע רק לכיוון של בן יותר משנה.

עם זאת, בשלב מאוחר יותר, ישראל החלה לאמץ הנחיות AAP (האיגוד האמריקני לרופאי ילדים) בשנת 2002. על פי ההנחיות, קיים תנאי הכרחי נוסף לעבור לישיבה בכיוון הנסיעה: משקל של 9 ק"ג לפחות.
מדריך זה נועד לענות על מצבים שבהם ההתפתחות הגופנית של הילדים פיגור ברמה הממוצעת, כמו פגים, אפילו בגיל שנה, עמוד השדרה והשרירים שלהם עדיין לא בשלים, אינם מסוגלים לעמוד בכוחות החזקים הפועלים על הגוף ולמשוך בכוח בלם מקרי הביאו את הראש והצוואר קדימה.
בעשר השנים שחלפו מאז פרסום ההנחיות הללו, החל מחקר על יתרונות הבטיחות של ישיבה בגיל יותר משנה החל להתפרסם ברחבי העולם. מחקרים אלה מבוססים בין היתר על ניתוח תאונות דרכים. עובדות הוכיחו כי תנוחת ישיבה זו יכולה להפחית את חומרת הפציעות בחמש פעמים, ולכן רוב ארגוני הבטיחות והבריאות בעולם כיום ממליצים לפעוטות לנהוג בכיוון של מעל גיל שנה.

ההשפעה של מחקר חדש על הנחיות ארה"ב במרץ 2011 הורה צו ה- AAP האמריקני להורים לאסור על ילדים לשבת בכיוון הנסיעה לפני שהם בני שנתיים לפחות, רצוי בגבול יכולת מושב הבטיחות. המינהל הלאומי לבטיחות בדרכים
(NHTSA) אימץ את המלצות הארגון והוציא הנחיה רשמית האוסרת על הולכי רגל מתחת לגיל 4.

ארגון "בטרם" בישראל אימץ את ההנחיה הזאת שהתקבלה כבר גם בבריטניה ובמדינות נוספות באירופה.

האם כיסאות הבטיחות בארץ מותאמים להמלצות החדשות?

בישראל מאשר מכון התקנים הישראלי יבוא של כיסאות בטיחות העומדים באחד משני תקנים: התקן האירופאי (ECE-R44.03/04) או התקן האמריקאי (FMVSS 213). על כל כיסא בטיחות חייבת להופיע מדבקה או הטבעה של מספר התקן.
לישראל מיובאים שני סוגים של כיסאות הבטיחות בתקן האירופי:
• קבוצה 1 – לילדים במשקל 18-9 קילוגרם. הכיסאות האלה מותקנים רק עם כיוון הנסיעה ולכן אינם מתאימים להנחיות החדשות.
• קבוצה 0+1 – את הכיסאות האלה ניתן להתקין נגד כיוון הנסיעה בעבור ילדים מגיל 0 ועד למשקל של 10 קילוגרם או 13 קילוגרם (תלוי בדגם). אם מתקינים את הכיסאות האלה עם כיוון הנסיעה, הם מתאימים לילדים עד למשקל של 18 קילוגרם.
כיסא בטיחות שמתאים עד למשקל של 10 קילוגרם יוכל לשמש בדרך כלל ילדים עד גיל שנה לכל היותר.
התקן האמריקאי, ששונה כבר לפני כמה שנים כדי שיתאים להמלצות בנוגע להארכת פרק הזמן שבו על ילדים לנסוע נגד כיוון הנסיעה (וגם כדי שיתאים לילדים שסובלים מהשמנת יתר), הביא לייצור כיסאות בטיחות גדולים יותר. אלה מתאימים לישיבה נגד כיוון הנסיעה עד למשקל של 18 קילוגרם.
על פי עקומות המשקל של הילדים בישראל, נכון להיום הרוב המוחלט של כיסאות הבטיחות המשווקים בארץ מתאים להושבת ילדים נגד כיוון התנועה עד גיל שנתיים לפחות.
לישראל מגיעים מעט כיסאות בטיחות בתקן אירופאי שמתאימים להתקנה נגד כיוון הנסיעה בעבור ילדים ששוקלים עד 18 קילוגרם. הכיסאות האלה מעידים על ראשיתו של שינוי תפיסה באירופה בנוגע למשך הזמן שבו ראוי להושיב תינוק נגד כיוון התנועה.
גודלם הרב של כיסאות הבטיחות האמריקאיים הוא גם חסרונם העיקרי. מצד אחד הם מאפשרים להושיב ולרתום בהם ילד גבה קומה, אך מצד אחר ההתקנה של כיסא כזה נגד כיוון הנסיעה דורשת לא פעם דחיקה קדימה של מושב הנוסע שלפניו – דבר שעלול להקשות על מי שיושב בו, ובמקרים קיצוניים הוא עלול למנוע ישיבה לצד הנהג.

עד מתי אפשר לרתום את הילד נגד כיוון הנסיעה?

• כל עוד משקל הילד הוא בתחום המשקל המורשה (לפי הוראות היצרן) לישיבה נגד כיוון הנסיעה.
• קצה ראשו של הילד אינו מגיע לקצה הקשיח של המשענת (יש להשאיר רווח של לפחות 2.5 סנטימטר).
אם אחד משני התנאים האלה אינו מתקיים, יש להפוך את הכיסא לכיוון הנסיעה – ובלבד שגילו ומשקלו של הילד מתירים זאת. על הכיסא שמותקן עם כיוון הנסיעה יוכל הילד לשבת – רתום ברתמות הפנימיות – עד גבול המגבלה הטכנית של אותו הכיסא.

עד מתי אפשר לרתום את הילד עם כיוון הנסיעה?

• כל עוד משקל הילד הוא בתחום המשקל המורשה של היצרן.
• כל עוד קצות אוזניו של הילד אינן מגיעות לקצה הקשיח של המשענת.
• כל עוד רתמות הכתפיים במיקומן הגבוה ביותר יוצאות מהכיסא לפחות בגובה הכתפיים.
אם אחד התנאים האלה אינו מתקיים, יש להעביר את הילד מיד לבוסטר, וזה ילווה אותו עד שחגורות הבטיחות של הרכב יהיו מותאמות למידותיו ללא מושב הגבהה.
גודלם של כיסאות הבטיחות האמריקאיים מקנה להם יתרון: על פי התקינה בארה"ב יכולים לשבת בהם ילדים ששוקלים אפילו 30 קילוגרם – מה שמאפשר לדחות את שלב הבוסטר מגיל 4-3 לגיל בית ספר, שבו הילד בשל יותר לישיבה במוצר הזה.
הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בארצות הברית (NHTSA) מנחה לרתום ילדים עד גיל 8 רק אז לעבור לבוסטר.
מהם היתרונות של כיסא הבטיחות על פני הבוסטר?
• בכיסא הבטיחות הרתמות מקבעות את הילד למקומו ומצמידות אותו לכיסא בחמש נקודות: שתי הכתפיים, שני צידי האגן והמפשעה.
• בעת תאונה שלד הכיסא יסוכך על הגוף מפני מכה ישירה בדלת הרכב או בנוסע אחר.
• שיטת הרתימה בכיסא בטיחות לילדים מיושמת גם במכוניות מרוץ – בגלל יעילותה הרבה בהשוואה לחגורת הבטיחות הקונוונציונלית.
• לא זו בלבד שבבוסטר האחיזה של חגורת הבטיחות היא בשלוש נקודות בלבד, אלא אף ניתן למתוח בקלות רבה את חגורות הבטיחות. כתוצאה מכך יכול הילד להשתחרר בקלות מהחגורה או אף לרכון קדימה בצורה שתפחית דרמטית את יכולתו של המוצר לגונן עליו.

האם לכיסא בטיחות יש תאריך תפוגה?

כן. בדרך כלל הוא נע בין 5 ל־10 שנים. יש לשים לב לתאריך התפוגה במיוחד אם רוכשים כיסא בטיחות מיד שנייה. כמו כן יש לשים לב לנקודות הבאות:
• האם היה Recall לדגם הכיסא שבכוונתכם לרכוש בגלל פגם בתכנון או בייצור?
• האם מוכרים לכם מוצר שלם, שכולל את כל חלקיו וכן חוברת למשתמש שבה מפורטים כל אותם החלקים?
• האם הכיסא ספג פגיעה בעת תאונה? כיסא בטיחות שהיה מעורב בתאונה משמעותית אינו ראוי לשימוש חוזר.
• האם יש סימני ברתמות או שינויי גוון או סדקים בשלד? כל אלה מחייבים פסילה של כיסא בטיחות.
כיצד מעגנים את כיסא הבטיחות לרכב?
כיסאות בטיחות (לא כולל בוסטרים) חייבים להיות מעוגנים לרכב בעת הנסיעה. עגינה לרכב משמעותה חיבור הכיסא לרכב כך שבזמן תאונה או עצירה פתאומית יישאר כיסא הבטיחות במקומו.
עקב אכילס של התקני הריסון הוא השיעור הנמוך של ההתקנות הנכונות והמוקפדות המאפשרות למוצר להיות יעיל בעת תאונה ובעת בלימת חירום חזקה.
המגוון הגדול של סוגי חגורות הבטיחות ברכב, מגוון המיקומים שלהם, הסרבול הכרוך ברתימת כיסא הבטיחות באמצעות חגורות הבטיחות וקריאה שטחית – אם בכלל – של החוברת למשתמש הם חלק מהגורמים לכך שרק כיסא בטיחות אחד מתוך ארבעה בישראל (וכך גם בעולם כולו!) מותקן בצורה יעילה. כיסא בטיחות שאינו מותקן כראוי מסכן את חיי התינוק.
כדי לשפר את הנתון העגום הזה פותח עיגון ייעודי לכיסאות בטיחות המוכר בשם ISOFIX. העיגון הופיע לראשונה בכלי רכב ב־1997, אך עדיין יש באירופה ובישראל כלי רכב שאינם כוללים את החיבור הזה.
בארה"ב מצוידים כל כלי הרכב זה יותר מעשור ב־LATCH, שהוא המקבילה האמריקאית של ISOFIX.
עיגוני LATCH/ISOFIX חוסכים את ההתעסקות בחגורות הבטיחות ומאפשרים התקנה פשוטה ויעילה שמפחיתה באופן דרסטי את שיעור ההתקנות השגויות.
הורים לפעוטות שברשותם רכב ובו עיגונים מסוג LATCH/ISOFIX ורוצים לעשות בהם שימוש צריכים לבחור בכיסאות בטיחות שמתאימים לאותם העיגונים.
בניגוד לסיסמאות השיווק שלפיהן עיגון ה־ISOFIX חזק יותר מחגורות הבטיחות – שכן מדובר בעיגון מתכת המחובר למרכב – הרי בפועל מיועד ה־ISOFIX לשאת משקל נמוך יותר מאשר חגורות הבטיחות. למעשה, אסור להשתמש ב־ISOFIX במקרה שבו משקלו של כיסא הבטיחות יחד עם משקל הפעוט עולים על 33 ק"ג.
כיסאות הבטיחות, שבהם ניתן לרתום ילדים שמשקלם יותר מ־23 ק"ג, חייבים להיות מעוגנים בחגורות הבטיחות.
גם בכלי רכב המצוידים ב־ISOFIX ניתן למצוא – ברובם – את העיגונים מאחור רק בשני המושבים שלצד הדלתות. המושב האמצעי מאחור, שנחשב למקום הבטוח ביותר ברכב, אינו כולל – בדרך כלל – עיגון כזה. עדיף למקם את כיסא הבטיחות באמצע המושב האחורי ולעגן אותו – בצורה נכונה ומוקפדת – באמצעות חגורות הבטיחות מאשר למקם את כיסא הבטיחות לצד אחת הדלתות מאחור ולעגן אותו באמצעות ISOFIX. הישיבה לצד הדלת האחורית – מימין או משמאל חושפת את היושב לפגיעות קשות במקרה של תאונת צד. יש לציין שכ־25% מכלל התאונות עם נפגעים הם תאונות צד.

איזה מוצר עדיף – האירופי או האמריקאי?

• התקנים של שני סוגי העיגונים – האירופי והאמריקאי – זהים ונחשבים כיום למקילים מדי. לשם השוואה: כלי רכב נדרשים כיום לעמוד במבחני ריסוק (NCAP) שהמהירות בהם (ולכן גם עוצמת הפגיעה) גבוהה ב־70% מהמהירות שבמבחני הריסוק שבהם צריכים לעמוד העיגונים לכיסאות בטיחות.
• ההבדלים בשיטת העגינה האירופית לעומת זאת האמריקאית יכולים להיות משמעותיים מאוד כשמדובר בהתאמת הסלקל לרכב שלכם ובשמירה על יציבותו.
• חשוב מאוד לבחון את כיסא הבטיחות ברכב שלכם לפני הרכישה. לעיתים המבנה של כיסא הבטיחות או שיטת העגינה שלו אינם מאפשרים להתקינו ברכב שלכם. עדיף לגלות זאת עוד לפני הרכישה.

ברייטקס פופלר המאפשר התקנת 3 כסאות בטיחות במושב האחורי של הרכב

ברייטקס פופלר

ברייטקס פופלר המאפשר התקנת 3 כסאות בטיחות במושב האחורי של הרכב הודות לרוחב כסא צר במיוחד רק 43 ס"מ בשילוב טכנולוגיית הידוק בנעילה Click Tight.

סייבקס מיוס 3 Cybex Mios

סייבקס מיוס 3 Cybex Mios

אין כמעט הורה של מכיר את העגלות של חברת סייבקס הגרמנית (Cybex), אחת החברות הטובות בעולם, ולא סתם המוצרים שלה הפכו למילים נרדפות לאיכות ונוחות. בשנים האחרונות הסייבקס מיוס Cybex Mios נחשבת לעגלת הפרימיום הנמכרת ביותר בעולם והדיחה מהתואר את הבוגבו ביי . סביב אמצע שנת 2022 יגיע הדגם החדש והמתקדם של של הסייבקס מיוס […]

כסא בטיחות צר

כסא בטיחות צר צריכים לשנע 3 ילדים קטנים ברכב? מתכננים נסיעה ארוכה עם הילדים ורוצים להשאיר מקום לאחד ההורים במושב האחורי של הרכב כסא בטיחות צר הוא הפתרון הנכון עבורכם . הסעת ילדים במושב הקדמי של הרכב אסורה בהחלט!!! המושב שליד הנהג הוא המושב המסוכן ביותר ברכב והכי פגיע בזמן תאונת דרכים .כמו כן התעסקות […]

סייבקס מיוס 2 – סקירת עגלה מומלצת

סייבקס מיוס 2

סקירת עגלה – סייבקס מיוס 2 הגיע הזמו לסקור את אחת הדגם החדש של סייבקס מיוס הסייבקס מיוס Cybex Mios 2  סייבקס מיוס 2 אז איך התבצעה הסקירה? מידות משקלים וזוויות שקלנו ומדדנו בעצמנו ולא הסתמכנו על נתוני היצרן. את משקל העגלה שקלנו בעזרת משקל מזוודות של חברתBeurer שנבחר על ידינו לאחר בדיקה ונמצא כאמין ביותר. […]