מה זה איזופיקס במושבי בטיחות?
איזופיקס בכיסאות בטיחות – מה זה ולמה צריך את זה?
הסטטיסטיקה יודעת לספר לנו שמרבית הילדים שנפגעו בתאונות דרכים לא היו חגורים כמו שצריך ברכב.
בעשורים האחרונים חלה התקדמות משמעותית בטכנולוגיות הקשורות לבטיחות בנסיעה וכמובן שיש לכך השפעה גם על תחום מושבי הבטיחות לילדים. חשיבות חגירת הילדים ברכב ברורה לכולם ואין להקל בה ראש, חשוב להקפיד ולחגור את הילדים נכון ועדיף באמצעות עיגון מושב הבטיחות של הילד לחיבורי איזופיקס (ISOFIX) הנמצאים ברכב ומחוברים לשלדת המכונית.
מה זה Isofix?
לפני כ-15 שנים פיתחה חברת BRITAX בשיתוף עם יצרנית הרכבים פולקסווגן את מערכת ה-ISOFIX (איזופיקס) שהפכה לסטנדרט בתעשיית הרכב. מערכת זו כוללת מספר טבעות מתכת המחוברות לשלדת הרכב ומשמשות נקודות עיגון למושבי בטיחות. הרעיון שעומד מאחורי מערכת טבעות האיזופיקס הוא יצירת סטנדרטיזציה באופן בהם כסאות הבטיחות מתחברים למושב, לפשט את תהליך ההתקנה ולצמצם משמעותית את הטעויות והכשלים בהתקנה לא נכונה של מושבי הבטיחות.
על מנת לחבר מושב בטיחות בחיבור איזופיקס חייבים להתקיים 2 תנאים:
- לרכב חייב להיות התקן המאפשר חיבור איזופיקס
- מושב הבטיחות צריך להגיע עם התקן המאפשר חיבור איזופיקס
התקן איזופיקס ברכב
ברוב הרכבים החדשים קיימת מערכת עגינה מסוג איזופיקס. לרוב מערכת האיזופיקס נמצאת בשני המושבים האחוריים הצידיים.
ישנם רכבים מסוימים בהם ניתן למצוא התקן איזופיקס גם במושב הקדמי ליד הנהג (בדר"כ רכבים אירופאים כמו סקודה, אאודי, BMW ומרצדס) ובחלק מהרכבים ניתן למצוא התקן איזופיקס גם במושב האחורי האמצעי.
על מנת לקבל מידע מפורט לגבי מערכות עיגון האיזופיקס ברכב יש לעיין בספר הרכב.
איך מוצאים את התקן האיזופיקס ברכב?
מחפשים את הסימון שמראה על מערכת איזופיקס
ברכבים ישנים אין חובת סימון, הדבר מקשה מעט את מציאת מערכת עיגון האיזופיקס ומצריך מאתנו ביצוע בדיקה ידנית פשוטה הבודקת האם קיימים ווי חיבור מברזל בחיבור בין גב מושב הרכב לבסיס המושב.
התקן נוסף ברכב שרבים מקשרים אותו למערכת האיזופיקס הוא ה-Tether.
התקן ה-Tether (טיידר) הוא וו עגינה אליו מתחבר מושב הבטיחות באמצעות רצועה ייעודית המחוברת לגב מושב הבטיחות. התקן ה-Tether הוא התקן נוסף שאינו קשור באופן ישיר למערכת האיזופיקס.
התקן הטיידר ברכב יכול להימצא ב-3 מקומות: מאחורי המושב, בגב המושב ובגג הרכב.
התקני עגינה מסוג איזופיקס למושב הבטיחות
קיימים שני התקני איזופיקס למושבי בטיחות:
- התקן אירופאי הידוע בכינויו האיזופיקס הקשיח
- התקן אמריקאי, ה-Latch
ההבדל בין ההתקנים נובע מהרגולציה והשוני בתפיסת הבטיחות של המדינה בא נמכר מושב הבטיחות.
מהו השוני?
הגישה האירופאית אומרת שבמידה ויש תאונה יש להוציא את הילד החוצה במהירות האפשרית ולהשאיר את המושב מחובר לרכב בעוד שהגישה האמריקאית אומרת בדיוק ההפך, לחתוך את רצועות האיזופיקס/LATCH ולהוציא את הילד ביחד עם המושב.
חיבור ISOFIX קשיח (מושבי בטיחות אירופאים)
חיבור מושבי הבטיחות באמצעות מערכת איזופיקס קשיח מקלה משמעותית את התקנת מושב הבטיחות ברכב והורידה משמעותית את הסיכוי להתקנה לא נכונה.
בעבר מרבית הכיסאות בתקן האירופאי היו ממשקל של 9 ק"ג ומעלה והתקנה עם כיוון הנסיעה , כיום בתקן ה- I SIZE החדש ניתן למצוא מושבי בטיחות המאפשרים חיבור באיזופיקס קשיח מגיל לידה ונגד כיוון הנסיעה.
לסיכום: מערכת האיזופיקס נועדה על מנת לאפשר עיגון מהיר, קל ובטיחותי של מושב הבטיחות/סלקל לרכב.
היתרון המשמעותי ביותר של מערכת האיזופיקס היא הקטנת כמות השגיאה בעיגון מושב הבטיחות/סלקל.
החיסרון העיקרי הוא מגבלת המשקל. להבדיל ממערכת החגורות ברכב המיועדת לעמוד בתאונה ולהתמודד עם משקל נוסע של עד 130 ק"ג, מערכת האיזופיקס מוגבלת בנשיאת משקל של כסא + ילד של עד 30 ק"ג, לכן מעל משקל זה יש לחבר את כיסא הבטיחות באמצעות חגורות או מעבר לבוסטר.
על מנת לעשות שימוש נכון במערכת עיגון האיזופיקס מומלץ לעיין תחילה בספר הרכב ולהיעזר במתקין מוסמך.
כותב המאמר: רועי אריאל
מנהל מחלקת הבטיחות ברשת בייבי לאב מתקין מוסמך מטעם ארגון SAFEKIDS העולמי ועבר את הכשרתו בארגון בטרם לבטיחות ילדים.
ליעוץ לגבי בחירת מושב בטיחות והתקנה ניתן לשלוח הודעת WhatsApp או להתקשר לטלפון 050-5339030