מושב בטיחות או סלקל?

כל הורה שבדרך נתקל בשאלה החשובה מהי הצורה הנכונה ביותר להתנייד עם התינוק ברכב.

אני נתקל לא מעט בשאלה “מהי המלצתך? כיסא בטיחות מגיל לידה או סלקל? או אולי השילוב של השניים בפתרון מודולארי?”, התשובה לשאלה הזו אינה חד-משמעית, לכל אחד מהפתרונות יש יתרונות וחסרונות ובמאמר הבא אסביר מהו כל מוצר ומהם היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם.

מהו סלקל?

הסלקל הוא מושב בטיחות הניתן להתקנה אך ורק נגד כיוון הנסיעה ומאופיין בידית נשיאה המאפשרת ניוד בין רכב לרכב או בין הרכב לעגלה. הסלקל מוגבל למשקל מרבי של 10 ק”ג עד 16 ק”ג, תלוי בסוג הסלקל (לרוב עד 13 ק”ג). חיבור הסלקל נעשה באמצעות רצועת הבטיחות או על ידי חיבור לבסיס קבוע ברכב.

סלקל BE SAFE

סלקל Be Safe    

 

סלקל BE SAFE עם בסיס איזופיקס

סלקל Be Safe+בסיס איזופיקס

סלקל שמחובר לעגלת בוגבוסלקל שמחובר לעגלת בוגבו

 

יתרונות הסלקל

נוחות שימוש – ניתן להוציא את התינוק ישן בסלקל מהרכב, לשאת אותו לבית כשהוא מכוסה ולהעביר אותו בנחת לעריסה ולהיפך.
ניידות – כאשר יש יותר מרכב אחד בבית, ניתן להעביר סלקל בקלות מרכב לרכב, בוודאי כאשר מותקנים בשני כלי הרכב בסיסים קבועים המאפשרים חיבור מהיר ובטיחותי. בשיטה הזאת ניתן לחסוך רכישת סלקל לכל רכב נוסף.
שימוש במונית/רכב מזדמן – אולי היתרון המהותי ביותר של הסלקל הוא האפשרות שלו להתחבר לעגלת תינוק (Travel System), כך כאשר ההורה עושה שימוש במונית לדוגמה, יש בידו התקן בטיחותי לרכב כאשר העגלה מקופלת לתא המטען.
אפשרות חיבור לעגלה – מרבית הסלקלים ניתנים לחיבור פשוט לעגלה (בדרך כלל בעזרת מתאמים).
התאמה לרכב קומפקטי – המיקום הבטיחותי ביותר להתקנת התקן ריסון הוא במושב האחורי. התקנה של מושב בטיחות מגושם נגד כיוון הנסיעה דורשת בכלי רכב קטנים עד בינוניים דחיקת המושב לפניו בצורה שעלולה להציק עד כדי מניעת ישיבה מלפנים ולכן הסלקל, שמידותיו קטנות יחסית לכיסא בטיחות, הוא פתרון מצוין.
התאמה למידות גופו של התינוק – סלקל איכותי מותאם לתינוק בן יומו מבחינת תמיכה והגנה של הגוף. מרבית הסלקלים הנמכרים בשוק מתאימים למשקל תינוק של עד 13 ק”ג.

חסרונות הסלקל

מחיר – מחירו של סלקל ברמה בטיחותית טובה מתחיל מ-500 ₪ ועל מנת לחברו בצורה נכונה לרכב מומלץ להשתמש בבסיס שעלותו  מתחילה גם היא מ-500 ₪, עניין שמכניס את ההורים הצעירים להוצאה גבוהה על מוצר שמתאים לשנתו הראשונה של התינוק בלבד ובדר”כ הורים מפסיקים להשתמש בסלקל בגיל חצי שנה.
נחיתות טכנולוגית – הניידות של הסלקל היא גם החיסרון שלו. על מנת שניתן יהיה לשאת את הסלקל באמצעות ידית הנשיאה, היצרנים מבצעים ויתורים על מגוון טכנולוגיות מתקדמות המיועדות להגן על התינוק בזמן הנסיעה. זאת, במטרה להפחית במשקל. הסלקלים המתקדמים טכנולוגית ברוב מכריע של המקרים גם כבדים יותר.
אפשרות חיבור לעגלה – היתרון שהוא בעצם גם חיסרון, מכיוון שהישיבה בסל קל היא בתנוחה מכופפת, יצאו אורתופדים כנגד הורים המשאירים את תינוקם לזמן ממושך בסל קל ולכן יש להמעיט בשימוש בסל קל כדי שלא לגרום להתפתחות איטית או לא סימטרית של התינוק. חיבור הסלקל לעגלה גורם לכך שהתינוק נשאר זמן רב בסלקל בתנוחה מכופפת.

מהו כיסא בטיחות?

כיסא בטיחות/מושב בטיחות המתאים מגיל לידה מיועד להתקנה עם ונגד כיוון הנסיעה. מושב הבטיחות מוגבל למשקל מרבי של 18 ק”ג עד 30 ק”ג, תלוי בסוג הכיסא (לרוב עד 30 ק”ג). חיבור מושב הבטיחות נעשה באמצעות רצועת הבטיחות או על ידי חיבור למערכת איזופיקס. מושב בטיחות BRITAX BOULEVARD מקום 1 במבחני הריסוק על פי ה-CONSUMER REPORT.

יתרונות כיסא הבטיחות

מחיר – מושב בטיחות ברמה גבוהה יכול להתאים לילדים עד משקל של 30 ק”ג, כלומר בסביבות גיל חמש ואף למעלה מזה. בחישוב פשוט, עלות “שנת בטיחות” של ילד במושב בטיחות שעלותו כ-1600 שקלים היא 320 ₪ לשנה, לעומת זאת, עלות “שנת בטיחות” של סלקל טוב בשילוב של בסיס לרכב עומדת על כ-1,000 ש”ח ומעלה ואח”כ ההורים נאלצים לרכוש גם מושב בטיחות.
רמת בטיחות גבוהה – במושב בטיחות מתקדם ואיכותי מוטמעות טכנולוגיות של הגנת ראש, הגנת צד, מנגנון ספיגת אנרגיה, הפחתת מרכז הכובד של המושב, רצועות סופחות אנרגיה, רצועות איזופיקס עם 3 נקודות עגינה ועוד. חלק מהטכנולוגיות הללו אינן מותקנת בסלקל משיקולי פונקציונאליות מה שהופך את מושב הבטיחות לבטוח יותר.
התאמה לגילאים ומשקלים שונים – ניתן להושיב באותו מושב הבטיחות בנסיעות שונות ילדים בגילאים שונים ומשקלים שונים. לדוגמה במושב בטיחות מדגם BRITAX BOULEVARD ניתן להושיב תינוק בן יומו וילד בן שנתיים כאשר ההתאמה לילד הגדול יותר נעשית בקלות רבה.

חסרונות כיסא הבטיחות

ניידות – כיסא הבטיחות גדול ממדים ואינו מאפשר נשיאת הפעוט בתוכו מחוץ לרכב.
עלות ראשונית גבוהה – קנייה ראשונית של כיסא בטיחות יקרה יותר.
התאמה לתינוקות שרק נולדו – בחירת כיסא בטיחות לתינוק שזה עתה נולד מחייבת רכישה של מושב איכותי שיתאים בזווית ובמנגנוני התמיכה שלו לגוף התינוק.

שילוב של השניים בערכה מודולארית

ישנן חברות המציעות שילוב מודולרי של סלקל ומושב בטיחות היושבים על אותו בסיס. דוגמה מצוינת לכך היא מערכת המודולאר של חברת BeSafe  המציעה פתרון אחד כולל מיום הלידה ועד לגיל 4.

למערכת שלושה חלקים:

  • סלקל – מיועד לשימוש נגד כיוון הנסיעה לתינוקות מגיל לידה עד שנה בגובה 40-75 ס”מ ומשקל מקסימלי של 13 ק”ג.
  • מושב בטיחות – המיועד לשימוש עם ונגד כיוון הנסיעה לילדים מגיל 6 חודשים עד 4 שנים במשקל מקסימלי של 18 ק”ג.
  • בסיס איזופיקס – בסיס איזופיקס בתקןI-SIZE החדש והמחמיר עליו מתחבר גם הסלקל וגם מושב הבטיחות.

המערכת המודולרית מציעה את האפשרות ליהנות משני העולמות ולקבל פתרון אחד כולל לבטיחות ברכב. בהתחלה משתמשים בסלקל עם בסיס איזופיקס ואח”כ במקום “להיתקע” עם הבסיס (מוצר יקר בדר”כ) ניתן להלביש עליו את מושב הבטיחות.

מערכת מודולרית BeSafe izi Modular

מערכת מודולרית BeSafe izi Modular

 

לסיכום: מבחינה בטיחותית יש לכיסא בטיחות יתרון על גבי הסלקל ואם השיקול הוא בטיחות בלבד אני ממליץ לרכוש כיסא בטיחות מגיל לידה או סלקל עם בסיס. טעויות ההתקנה של סלקל בלי בסיס הן באחוזים גבוהים מה שגורם לקשירה לא נכונה ונסיעה לא בטוחה. ישנם שיקולים נוספים המצטרפים להחלטה כמו: נוחות שימוש, מחיר, מספר מושבי הבטיחות ברכב ועוד. מומלץ לשקלל את כל הפרמטרים יחדיו ולהיעזר ביועץ בטיחות מוסמך באחד הסניפים שלנו על מנת להגיע להחלטה הנכונה עבורכם.

 

כותב המאמר: רועי אריאל

מנהל מחלקת הבטיחות ברשת בייבי לאב מתקין מוסמך מטעם ארגון SAFEKIDS העולמי, עבר את הכשרתו בארגון בטרם לבטיחות ילדים.

ליעוץ לגבי בחירת מושב בטיחות והתקנה ניתן לשלוח הודעת WhatsApp או להתקשר לטלפון 050-5339030